
Saai vs News24 

Complaint 32141                                                                                            

Ruling by the Press Ombud 

 

Date of article:  06 February 2025 

Headline of publication: “No, Akkerland Boerdery wasn’t expropriated without 

compensation – owners sold it privately for R80m” 

Author:    Andrew Thompson 

  

1. Misinformation and disinformation have become some of the biggest public 

interest threats – not only for the integrity of information in the public domain, but 

also for the integrity and public perception of news media.  

 

2. News24, like many news organizations worldwide, recognised these threats and 

has invested in the establishment of a full-time “disinformation desk”. The 

salutary purpose of this desk is to “bring facts to the fore”, to “reinforce 

(News24’s) commitment to fact-checked journalism” and to “fight against 

disinformation”.   

 

3. What is at stake in this complaint is that News24’s disinformation desk allegedly 

became part of misinformation through one of their fact-checking articles through 

the distortion of certain facts.  

 

4. The ruling is based on written submissions by both parties, supplemented 

submissions on the Ombud’s request, and an informal hearing. After all these 

steps were concluded, News24 requested my recusal from the matter. This 

request is denied for reasons provided below.  

 

Background 

 



5. The case of Akkerland Boerdery, an erstwhile luxury game reserve, has been in 

the news since 2018. According to the parties in the complaint, the Akkerland 

matter is often mentioned as part of debates about expropriation (with, without, 

and with partial compensation). 

 

6. Saai is an organisation representing the interests of farmers, and it is partaking 

in the debate about expropriation policies and legislation.  

 

The article  

 

7. On 6 February 2025, News24’s misinformation desk published the article in 

question headlined, “No, Akkerland Boerdery wasn’t expropriated without 

compensation – owners sold it privately for R80m”. 

 

8. The key points of the article are highlighted in sub-headings: 

 

“– The case of Akkerland Boerdery is often cited as one of South Africa’s first 

white-owned farm seizures.  

– It earned global press coverage, caused widespread controversy, and 

quietly disappeared. 

– This is likely because, despite being a complex and convoluted land claims 

saga, the owners sold the property in 2018 to a mining company – for 

R80.5m.” 

 

9. The report says “some” people cite the case of Akkerland “as the first example of 

a white-owned farm seized arbitrarily by the South African”. “However, deeds 

documents obtained by News24 shows that this is untrue, and that the farm was 

sold privately to a mining company in 2018 – for R80.5 million”. 

 

10. The report provides links to two international news websites, Daily Mail and the 

New Zealand Herald, noting that global media outlets reported “the 

commencement of Zimbabwe-style land grabs”.  



 

11. According to the News24 report, the “failed intention to expropriate the farm was 

not arbitrary”. It rather resulted from extended or stalled negotiations between the 

government and the owners. 

 

12. The report concludes by saying the South African government “did not confiscate 

Akkerland Boerdery, nor were its owners forced to sell to the state for what it said 

at the time was 10% of its value. Instead, deeds office documents show it sold to 

a mining company for four times what the government was offering, making claims 

of this being a case of successful government expropriation ultimately unfounded”. 

 

Saai’s complaint 

13. Saai’s erstwhile attorneys, Hurter Spies, submitted a complaint. The gist of the 

complaint is: 

 

13.1. The article constituted a “gross misrepresentation of the facts”. 

13.2. The farm was sold by private treaty in 2019 by Akkerland Boerdery. 

However, this does not detract from the fact that Akkerland was indeed 

expropriated in 2018 (the complaint erroneously referred to 2019) and that 

the “title deed was transferred from the owners”. The “title deed” was only 

restored to the owner after a court ordered this. 

13.3. “The article…creates the false impression that the expropriation never 

happened, denying the suffering, financial losses and trauma of the victims 

of the arbitrary expropriation of 2018 to serve a party-political agenda of 

those who claim that no farm has been expropriated with less than market 

related value as a test of the discount clauses in section 25(3) of the 

Constitution of the Republic of South Africa.” 

 

14. Saai provided a copy of an order made by the Land Claims Court on 12 September 

2018 under case no. LCC 55/2018. 

 



15. Saai also intimated that it is “ironic” that News24 omitted the legal saga as News24 

itself reported on the court case in 2018. (News24 pointed out that while the article 

appears on its website, it originated from Rapport, whose sister publication, City 

Press, translated and published the article, which was in turn republished on 

News24.)  

 

News24’s response 

16. The publication says Deeds Office records show that the property was never 

transferred to the State. They provided a copy of the Deeds Office file confirming 

this. 

 

17. News24 took exception to the complaint about “serving a party-political agenda”. 

No basis has been laid for this. “The complaint does, however, indicate malice 

towards News24, an independent media organisation”. 

 

18. It is “clearly false” that there was an “arbitrary expropriation”. “The State told the 

directors of Akkerland Boerdery in writing to their attorney…in August 2017 that 

they intended to present the case to the Minister for possible expropriation after 

the third offer for purchase was declined by Akkerland. This context is completely 

ignored by the complainant.” 

 

19. The purpose of the article was to “correct false impressions, driven in large part by 

Saai and its directors, that Akkerland Boerdery is an example of expropriation, or 

an example of expropriation at less than market related compensation, in the 

context of the national debate being about expropriation without compensation”.  

 

20. News24’s response included further allegations of what Saai allegedly states in 

public and “their narrative”. None of those are relevant as Saai is not even 

mentioned in the article under complaint and the palpable animosity between Saai 

and News24, as it played out in the papers, is irrelevant.  

 

21. “Saai has repeatedly published a two-page court order by the Land Claims Court, 

which is not a judgment but an order ratifying a settlement between the parties to 



support its narrative that it intended to lead the public to believe Akkerland was 

expropriated. What Saai seems to misunderstand, or is purposefully misdirected 

in, is that this court order is proof that the expropriation did not occur,” News24 

said.  

 

22. According to News24, the court order “proves only that government attempted, but 

failed, to expropriate the farms”. “It is therefore misleading to refer to Akkerland as 

anything other than an example of a failed expropriation.”  

 

23. News24 denied a transgression of any clause of the Press Code, insisting that the 

fact-checking article was rather done in the spirit of clauses 1.1. and 1.2. of the 

Press Code requiring true, accurate, balanced, and contextualised reporting.  

 

The reply 

 

24. Peter Wassenaar, of Kriek Wassenaar & Venter Attorneys, came on board 

representing Saai and authored the reply.  

 

25. He pointed out that the court order of 12 September pertinently provided that 

ownership of the farms must revert to Akkerland Boerdery. This, he says, was 

“indicative of the fact that 1) the land was expropriated, 2) the notice of 

expropriation was reviewable, and 3) the attempted expropriation by the state was 

unsuccessful because of the litigation of the land owners.” 

 

26. The focus on Deeds Office records is misplaced. He said both the 1975 

Expropriation Act and recently adopted Expropriation Act provide that ownership 

transfers to the state upon delivery of the expropriation notice “notwithstanding 

that the registration of actual transfer may – and logically does – only occur at a 

later stage”.  

 

How the complaint progressed 



 

27. In light of News24’s application for my recusal and the nature of the disputes in this 

matter, it is necessary to detail the adjudication process followed.   

 

28. After News24 responded to the complaint, but before a reply was delivered, 

News24 apparently published two further articles Saai is aggrieved about. I say 

“apparently” as I have not been furnished with those articles and complaints, don’t 

know what those complaints are about, and those complaints are not before me. I 

was informed that the Public Advocate declined to accept the two further 

complaints. Instead, Saai delivered replying submissions to the current complaint. 

 

29. These documents – being the complaint, News24’s answer and Saai’s reply – were 

presented to me for adjudication. 

 

30. Clause 3.2. of the Complaints Procedure states: 

 

“The Ombud may, if it is reasonable not to hear the parties, decide the matter 

on the papers.” 

 

31. In practice, the majority of complaints are handled in this fashion as the complaint 

is fully ventilated on the papers.  

  

32. Clause 3.3. of the Complaints Procedure reads: 

 

“If the Ombud finds that the matter cannot be decided on the papers, but some 

aspects of a complaint need to be clarified and sees no need for a formal 

hearing, the Ombud may convene an informal hearing with the two parties.”  

 

33. Moreover, clause 6.1.3. of the Complaints Procedure empowers the Ombud to “call 

on the parties to a dispute to furnish such further information as he or she may 

consider necessary”. 

 



34. After careful consideration of the papers in the matter, I formed the view that some 

aspects of the complaint require further engagement with the parties. In my view, 

it appeared as if the parties were simply not on the same page about the legal 

nature of and procedures applicable to expropriations in general and the Akkerland 

matter in particular.  

 

35. Wassenaar made what I viewed to be sound legal arguments. But this was done 

in the complainant’s reply. News24 would not have an opportunity to respond 

thereto.  

 

36. I was further mindful of the fact that the central dispute turned out to be one of legal 

interpretation and understanding of the process. I was further mindful that 

News24’s journalists and editors are not lawyers. Whilst it appeared to me, as a 

lawyer, that Wassenaar stated the legal position correctly, it also appeared from 

News24’s response that the publication did not have a firm grasp of the technical 

subject-matter. The response expressed strong views of a legal nature which 

appeared, at face value, to be incorrect. For example, News24’s statement that 

Saai “misunderstands, or is purposefully misdirected in” their interpretation of the 

Land Claims Court order did not appear substantiated.  

 

37.  Further complicating the matter was that there appeared to be differences of 

opinion about the core, or dare I say objective, facts in this matter – each party 

accusing the other of proffering a “narrative”.   

 

38. I therefore directed that an informal hearing be held to clarify aspects of the 

complaint. In preparation for such informal meeting, and accordance with clause 

6.1.3. of the Complaints Procedure, I circulated a table of factual statements 

relating to the matter. Both parties were to indicate with a “yes” or “no” whether 

they agree or not that the factual statement is correct. If they disagreed, they were 

requested to motivate the disagreement. I indicated in the request that the purpose 

of this was to crystalise the issues between the parties and to ascertain what the 

objective facts were. 

 



39. Both parties completed this table. It turned out that the parties did, in fact, agree 

on most of the core facts of the matter. 

 

40. Of importance was the following statement I invited a response on: 

 

“The date of 4 April 2018 (being the effective date of expropriation) 

arrived. Section 8 of the Expropriation Act (of 1975) reads: ‘The 

ownership of property expropriated in terms of the provisions of this act 

shall…on date of expropriation, vest in the State…’ On that date, the 

farm became the property of the state by operation of law – regardless 

of what was still reflected at the Deeds Office.” 

 

41. This therefore reflected what Wassenaar set out in Saai’s reply, which seemed 

prima facie correct to me. I added that, “should any party differ from my prima facie 

view, they are to please provide legal authority to that effect”.  

 

42. News24’s response to this line was “Yes”, meaning it is agreed. I was informed at 

the informal hearing that this agreement was after News24 obtained its own legal 

advice.    

 

43. The requested meeting was held virtually. Saai was represented by Wassenaar 

and its Chief Executive Officer, Francois Rossouw. News24’s representatives were 

Kyle Cowen, acting investigations editor, Andrew Thompson, the author of the 

article, George Claassen, public editor, and Willem de Klerk, the publication’s legal 

representative. 

 

44. Having perused and considered all the papers and the different responses from 

the parties, together with the latest concession that – in law – there was an 

expropriation, I enquired from Cowen whether the existence of the interdict against 

the state during April 2018 to prohibit the eviction of Akkerland Boerdery, and the 

subsequent court order on 12 September 2018 revesting ownership in Akkerland 

Boerdery were not material facts that had to be mentioned. 

 



45. Cowen responded by saying these aspects were indeed addressed in a follow-up 

article. The follow-up article he referred to was the subject of one of the further 

complaints from Saai which was not accepted by the Public Advocate. Given the 

expressed desire to deal with the follow-up article as well, I enquired from both 

parties whether they preferred dealing with the series of articles as one complaint. 

Mr Wassenaar agreed and the News24 delegation requested time to consult and 

revert with an answer, which was agreed to. 

 

46. I indicated that there is no obligation on News24 to agree to a widening of the 

complaint. If they did not, I would deliver a ruling in the current complaint as 

ventilated.  

 

47. On the date agreed upon for an answer to the question whether News24 would 

agree to consolidate the complaints, I received an application for my recusal 

instead. 

 

 

Analysis 

 

48. In the so-called “post-truth era”, objective facts matter more than ever before. The 

news media cannot afford to pander to the idea of “alternative facts”.  

 

49. The facts that both parties formally agreed to in this matter, are the following: 

 

49.1. Akkerland was in a dispute on two fronts over several years preceding 

2018: There was a pending land claim and Coal of Africa (or a 

subsidiary) held prospecting rights over mineral resources on the farms. 

Coal of Africa and Akkerland were involved in litigation about access to 

the farms to exercise the mine’s prospecting rights.  

49.2. The department of rural development and land reform negotiated with 

Akkerland for the sale of the farms to settle a land claim – i.e. to buy it 

from Akkerland in order to provide the farms to land claimants. The 

government initially offered R17m and finally R20.7m to purchase the 



farm. Akkerland was of the view that its farms were worth R200m and 

did not agree to the sale.  

49.3. When no agreement could be reached, the Minister of Rural 

Development and Land Reform invoked section 42E of the Restitution 

of Land Rights Act 22 of 1994 to expropriate the farms. In terms of that 

section, the provisions of the1975 Expropriation Act (now repealed) 

would be applicable to the expropriation process. 

49.4. An expropriation notice was delivered to Akkerland, setting the date of 4 

April 2018 as the date of expropriation and to hand over keys to the state. 

49.5. From that date, 4 April 2018, the ownership of the farms vested in the 

State.  

49.6. In terms of the 1975 Expropriation Act, the onus was on the ex-

landowner to challenge either the expropriation or the compensation 

amount. This implies the need for great financial resources to litigate 

against the state.  

49.7. Akkerland Boerdery rushed off to the Land Claims Court. They sought 

an urgent interdict against the government not to be evicted. The urgent 

interdict was granted and would remain in place until finalisation of a 

review application which was instituted simultaneously but would only be 

considered by the court at a later stage.  

49.8. The review application became settled between the parties a few months 

later. The Land Claims Court made the settlement an order of court on 

12 September 2018, which recorded: 

“a. The (Minister) withdraws the Notice of Expropriation dated 

19 March 2018 with immediate effect. 

b. It is declared that ownership of the Farm Lukin 643 MS and 

the Farm Salaita 188 MT reverts to (Akkerland) with immediate 

effect. 

…” 

49.9. On 14 November 2018, Akkerland sold the farms for R80.5m to a 

subsidiary of Coal for Africa in a private sale.   

49.10. The property was transferred to the Coal of Africa subsidiary in 2019 and 

the mining company is now the owner of the land and the right-holder to 

minerals beneath.  



 

50. It is important to note that the majority of the contents of the News24 article was 

not complained about. Lest this ruling be misinterpreted for subscribing to a certain 

“narrative”, it is perhaps necessary to state the obvious: 

 

50.1. Insofar as “some” people, or global media outlets, may have claimed that 

there was ever a physical “land grab” at Akkerland (and I make no finding 

that anybody in fact did), it is a lie. Nobody other than Akkerland took 

physical possession of the farms in 2018, Akkerland’s possession being 

secured by an interim interdict issued by the Land Claims Court. 

50.2. Insofar as “some” people, or global media outlets, may have claimed that 

Akkerland was expropriated for no compensation (without making any 

finding that anybody did), it is clearly incorrect.  

50.3. Insofar as “some” people, or global media outlets, may or may not have 

claimed that the expropriation of Akkerland was motivated by the company 

being a “white-owned” farm, there is no evidence to this effect.  

 

51. It is necessary and desirable to expose and rectify such untruths if and whenever 

they arise.   

 

52. At the same time, the very nature of misinformation and disinformation is deception 

and blurring of lines between the truth and a lie. It is often said that the most 

effective lie is one that is closest to the truth. 

 

53. Misinformation or disinformation is not always patently devoid of truth. Even a 

reading of the Daily Mail and New Zealand Herald articles singled out in the 

News24 fact-checking article shows that the alleged misinformation is far more 

nuanced than what their headlines suggest.  

 

54. The clauses of the Press Council applicable to this complaint are 1.1. and 1.2., 

requiring the media to report truthfully, accurately, and fairly, and to present news 

in context and in a balanced manner, without any intentional or negligent departure 



from the facts whether by distortion, exaggeration or misrepresentation, material 

omissions, or summarisation. 

 

55. This office employs the test of the “ordinary reader” test, being a reasonable person 

of ordinary intelligence. 

 

56. A headline itself stands to be judged for its contents against the provisions of the 

Press Code and not merely whether it reflects the content of the article. (Appeal 

Panel: News24 vs Gayton McKenzie, complaint 32077) 

 

57. In my view, an ordinary reader would understand from the headline of this article 

that the farms of Akkerland Boerdery were not expropriated without compensation. 

Rather, it was sold in the private market for a sum of R80m.  

 

 

58. Had the sentence stopped at “No, Akkerland Boerdery was not expropriated 

without compensation”, it would have been accurate. But it goes further.  

 

59. It is misleading to include the consequent private sale into the same sentence 

without the necessary context. An ordinary reader would simply understand that it 

was not X (expropriation), but Y (private sale) whereas it was both X (expropriation, 

albeit with compensation), followed by a court case reversing X, and subsequently 

Y.  

 

60. While it is true that Akkerland Boerdery was not expropriated without compensation 

– insofar as anybody actually claimed this – it was most certainly expropriated.  

 

61. Furthermore, the body of the article does not merely claim that the myth is that 

“Akkerland was expropriated without compensation”. It claims that there was no 

expropriation of any sort, which News24 also initially maintained in their 

submissions.  

 

62. During the informal meeting, News24 representatives said they did not have the 

court documents when writing the article and only obtained legal advice about the 

effect of the Expropriation Act now. It was advanced on behalf of News24 that it 



may be too “technical” to say the land was expropriated, even though it was 

eventually accepted by News24 that ownership vested with the state on the date 

of expropriation. I disagree that it is only a “technical” approach.    

 

63. News24 emphasises that the state never took physical control over the property. 

That is correct. But it does not change the fact that the farms were indeed 

expropriated, belonged to the state for a period after 4 April 2018, and that 

Akkerland could stay on pending a legal challenge to the expropriation only 

because they approached the Land Claims Court on an urgent basis. Moreover, 

the loss of ownership by operation of law is not a technicality. The real 

consequence of expropriation is that the ex-owner has no right in that property 

anymore. If they do not litigate to reverse the position, it is the end of the matter. It 

is not unlike the better known and understood position with tax: “pay now, dispute 

later”. 

 

64. While the subject-matter is technical, it is also fundamental for readers to 

understand these technical issues if they are to make sense of the equally technical 

topical debates about expropriation. Much was said in the papers about the 

distinction between expropriation, expropriation without compensation, and 

expropriation at an amount less than market value. 

 

 

65. All of these technical arguments are extremely relevant for an informed debate. 

But how is the public to make sense of these arguments if they are bombarded 

with oversimplifications or explanations that are, at best, not technically correct, or 

at worst, misinformation?  

 

66. In Pastor Alph Lukau & Others v City Press (2022), I remarked:  

 

“One of the privileges and curses of being a journalist, is having to be or to 

become an expert in any number of fields within weeks or even days. It is the 

work of a journalist to make sense for her or his readers of the subject matter. 



To do this, the journalist must master the subject matter him- or herself before 

attempting to interpret it for readers. 

“It is a daunting task. In the current matter, mastering the subject matter would 

require some understanding of the Insolvency Act and insolvency procedures, 

court procedure, and the Companies Act. I have sympathy with journalists 

who do not have a legal background and find themselves in the minefield of 

reporting on litigation and legal matters. However, that remains the duty of 

journalists. They have access to experts, senior colleagues, and their sources 

to guide them through complex subject matter.” 

67. The same holds true in this matter. In fact, perhaps even more so within the context 

that this is a “debunking” or fact-checking article purporting to set the record 

straight with all the relevant facts. News24’s lack of access to court papers or legal 

advice at the time of writing the article is an explanation but no excuse. The article 

does not quote any legal expert or stakeholder in the matter. It simply purports to 

interpret legal issues for its readers and makes pronouncements that a) there was 

no expropriation, b) the process was not arbitrary, and c) what the absence of a 

recorded transfer at the Deeds Office means.  

 

68. In its bid to counter an alleged “narrative” of “some” people who are not identified 

in the article, it leaves out all the aspects that may be considered controversial 

about the Akkerland matter. As remarked above, effective misinformation utilises 

elements of truth. It is in my view impossible to debunk such misinformation by 

simply ignoring the elements of truth in misinformation.  

 

69. News24 served its readers by debunking some myths and failed its readers at the 

same time by creating a distortion of the full picture and even leaned towards 

innuendo.   

 

70. The article suggested in the sub-heading that the initial widespread coverage 

“quietly disappeared”, “likely because…the owners sold the property in 2018 to a 

mining company – for R80.5m.” 

 



71. Saai pointed out that it did not disappear quietly. What happened is in their archive, 

whether it was authored by journalists employed by News24 or not.  

 

72. An ordinary reader will understand from the heading and sub-heading that there 

was no expropriation after all. And that the big controversy “quietly disappeared” 

because the owners, in fact, clinched a private deal (with emphasis on the 

R80.5m). 

 

73. This is stripped of the relevant context, as set out above, and of the common cause 

fact that the expropriation occurred because of a difference in opinion between the 

owners – who valued their property at R200m – and the government taking the 

stance that its worth was only a tenth of that. The different “narratives” about 

whether this was an arbitrary or “forced” expropriation does not change the 

relevance of these facts for a reader to decide herself.  

 

74. The inclusion of the above facts would not have detracted from the points News24 

seeks to drive home in the article. It would have enhanced their readers’ 

understanding of what occurred, why the case is even mentioned within the context 

of debates over the 2024 Expropriation Act, and why it is possible for 

misinformation around this topic to flourish.  

 

75. During the informal meeting, when I canvassed with Cowen whether the above-

mentioned common cause facts were not material and relevant, he indicated that 

News24 has no objection to including a clarification in this respect. This is exactly 

what I would expect from a publication with integrity whose primary interest is to 

serve its readers. It is commendable.  

 

76. It is clear from the submissions in this matter both parties hold strong views about 

the other party and the subject matter.  

 

 

77. In principle, there is nothing objectionable in having different interpretations of the 

facts. What is required by the Press Code is fairness and balance, not clinical 



“objectivity” insofar as it exists. (Siyaya TV vs amaBhungane, 2023). Fairness 

and balance require context of material facts. 

 

78. It would, however, be regrettable if anyone is not open-minded to seriously 

consider criticism or the provision of facts on the basis that one strongly disagrees 

with the other person’s views or arguments.  

  

79. In summary, I find:  

 

79.1. News24 breached clause 1.1. of the Press Code by reporting that 

Akkerland Boerdery’s property was not expropriated in 2018. 

79.2. News24 breached clause 1.2. of the Press Code by omitting material facts, 

being Akkerland’s urgent court action to remain on the property and the 

subsequent court order revesting ownership in Akkerland Boerdery before 

a private sale was concluded.  

  

Application for recusal 

 

80. As set out above, News24 applied for my recusal after the informal hearing.  

 

81. In Adriano Mazzotti v News24 (2024), a unanimous adjudication panel used  

common law principles of recusal as guidance for considering applications of this 

nature. The same will be done in this matter.   

 

82. Adriaan Basson, editor-in-chief, set out the grounds for the recusal application as 

follows: 

 

82.1. News24 has been made aware of certain facts after the informal hearing. 

The information is that I was employed as news editor of Rapport 

newspaper during August 2018 when that newspaper reported on 

Akkerland. The complainant cited one of these articles written by journalist 

Johan Eybers in the complaint  



82.2. Rapport published various articles on “land issues, expropriation and the 

resultant devaluation of agricultural land”, as well as an opinion piece of 

Theo de Jager from Saai at the time.   

82.3. Said Basson: “As news editor of Rapport at the time, you were a key 

member of a team that produced a series or reportage concerning some of 

the very issues that you are now called upon to adjudicate.” 

82.4. He proceeded: “…Rapport adopted – as it is entitled to – a particular 

narrative around forced expropriation and the Akkerland debacle. This 

narrative aligns in many respects with SAAI’s complaint about News24’s 

reportage. Your involvement in the development of Rapport’s narrative 

means, in our view, that you are conflicted in adjudicating SAAI’s complaint 

against News24”.  

82.5. News24 is concerned about comments I made during the informal hearing: 

“It appeared to us that you have independent knowledge of the Akkerland 

matter which are brought to bear on your views regarding News24’s 

reportage.”  

 

83. In summary, News24 submitted that it has a reasonable apprehension of bias, 

“given how close you were to media reportage on some of the…issues”.  

 

84. The publication referred to a judgment by the Supreme Court of Appeal1, which 

held: 

 

““The rule against bias is foundational to the fundamental principle of the 

Constitution that courts, as well as tribunals and forums, must not only be 

independent and impartial, but must be seen to be so. The constitutional 

imperative of a fair public hearing is negated by the presence of bias, or a 

reasonable apprehension of bias, on the part of a judicial or presiding officer.” 

 

85. Subsequent to News24’s application, Saai was invited to make submissions on the 

application for my recusal. I am indebted to both parties for thorough submissions. 

 

 
1 Basson v Hugo 2018 (3) SA 46 (SCA) 



86. Wassenaar highlighted that News24 only sought my recusal after the informal 

hearing. He says Basson and others at News24 were always fully aware of my 

former employment history as we worked for the same company, Media24, at the 

same time. This is correct. Basson, Cowen, and Claassen have been known to me 

professionally for several years as former colleagues. Also, the professional 

background/history of all the Ombuds were published at the time of appointment.   

 

87. As remarked in Mazzotti: 

 

“Most, if not all, of the members of the adjudication panel and Ombuds 

panel, have extensive professional and personal bonds with working 

journalists. It is inevitable. It is a prerequisite for appointment to the 

Ombuds panel to have “extensive press experience”. Press 

representatives on the adjudication panel must be “former or current 

senior journalists” while many public representatives have established 

ties with the media role-players. They are all bound to have worked for 

or with one or more media publisher in the past and having made friends 

during their careers.” 

 

88. Wassenaar added: “…(T)he complainant submits that this sequence of events 

demonstrates that (News24’s) application was not motivated by any genuine or 

reasonable apprehension of bias known to it prior to the hearing. Rather, it appears 

to have been driven by dissatisfaction with the preliminary views expressed by the 

Press Ombud at the informal hearing.” 

 

89. Saai submitted that the test for recusal is objective. The aggrieved party must show 

that there is a reasonable apprehension of bias. It quoted from the Supreme Court 

of Appeal decision in AfriForum v Economic Freedom Fighters & Others2: 

 

“The question is whether a reasonable, objective and informed person would, 

on the correct facts, reasonably apprehend that the judge has not, or will not 

 
2 [2023] ZASCA 82 para 22 



bring, an impartial mind to bear on the adjudication of the case, that is a mind 

open to persuasion by the evidence and the submissions of counsel. A double 

reasonableness requirement is involved in the application of the test: the 

apprehension must be that of a reasonable person in the position of the 

litigant, and it must be based on reasonable grounds.” 

 

90. Wassenaar referred to more authorities that suggest the mere fact that a presiding 

officer forms a provisional view about the disputes and then debates such views 

with the parties does not imply that a reasonable and clear bias against one party 

has been formed. “The mere fact that a decision-maker has formed an opinion on 

a matter after reviewing the relevant documents and considering the issues does 

not, by itself, demonstrate a reasonable apprehension of bias.”  

 

91. Basson complains that Rapport published a range of articles and an opinion piece 

from Saai’s head some seven years ago. I confess that I cannot recall what that 

publication published at the time, apart from the one article that was referenced by 

both parties in this complaint in the papers, thereby refreshing my memory.  

 

92. None of the articles listed by Basson were written by me. Even if I did report on the 

subject matter in my previous capacity as journalist many years ago (which I did 

not), this could never lead to a reasonable apprehension of bias in itself.  

 

93. The argument about “a particular narrative” said to have been adopted by Rapport 

and my supposed “involvement in the development” of such narrative is meritless. 

Facts are not determined or influenced by narratives.  

 

94. As a reasonable “litigant”, News24 is aware of the role of a news editor and editor. 

A news editor is not involved in the editing of opinion pages and does not prescribe 

angles, and most definitely not facts, of news report.  

 

95. A publication does not necessary subscribe to the opinions expressed by others in 

its pages. Neither do members of editorial teams all hold the same views. It would 

be akin to accusing News24 of bias in a news report by journalist X because the 



publication’s editor-in-chief (Y) expressed strong views on the subject matter in a 

different piece. No reasonable complainant would.  

 

96. Moreover, it is not the subject matter of expropriation in general that is at stake in 

this complaint. Neither is the 2018 Rapport report under complaint. The complaint 

is that a particular article published by News24 in 2025 contains factual 

inaccuracies about the Akkerland case and omitted material facts that distorted the 

facts of the Akkerland case to a material degree.   

 

97. The 2018 Rapport report was cited by the complainant only insofar as the 

complainant alleged that News24 was wilful in ignoring key facts. Saai said it was 

“ironic” that News24 only had to look in its own archives to be reminded of what 

happened in 2018. There is no suggestion that the 2018 Rapport report contained 

any factual inaccuracy.  

 

98. The complaint about unspecified “independent knowledge” I am said to have had, 

has no basis. The only “independent knowledge” a reasonable person may assume 

me to have, is legal knowledge by virtue of my profession. In this case, it would 

mean that I could form a view on the correctness of the legal arguments advanced 

by News24. That is not bias. It is an advantage for fair adjudication of the complaint.  

 

99. All of the disputes were explicitly raised by the complainant and News24 in their 

papers, including the legal interpretation of the Expropriation Act which News24 

later conceded.   

 

100. With regards to the complaint about comments I made during the informal 

hearing, the details about the progression of the complaint set out above ought to 

be instructive for any reasonable person considering the allegation of bias: 

 

100.1. I have read all the submissions of the parties. The very purpose of reading 

the papers is to form a view – either provisional or final.    

100.2. Illustrative to any reasonable party that I was open to persuasion, I was not 

prepared to take a final view and sought clarity on the facts of the matter 

before reaching a final decision.  



100.3. News24 made crucial concessions in the additional information sought prior 

to the informal hearing. It made the core facts undisputed.  

100.4. Still, at the informal hearing, I debated with News24’s representatives about 

the implications of the undisputed facts. This led News24’s representatives 

to offer to update the article, which I found to show integrity and 

professionalism.  

 

101. No reasonable person could apprehend on reasonable grounds that I was not 

open to persuasion by facts and arguments. The fact that it became clear after 

thorough consideration of the papers, additional information, concessions and 

further oral debate on the matter that I was not persuaded by News24, does not 

translate to an apprehension of bias, let alone a reasonable one. At one stage or 

another, a presiding officer is expected to prefer one version over another and 

make a call.   

 

102. There is no reasonable apprehension of bias and the request for my recusal is 

refused. 

 

103. Lastly, Basson complained that News24 found themselves “in the position of 

expecting an adverse ruling without a further opportunity to make submissions”. 

I am satisfied that all the disputes in this complaint have been ventilated in full. 

The matter needs to come to finality.   

 

Sanction 

104. Saai sought a public apology and “follow-up article”.  

 

105. The breaches found constitute Tier 2 (serious) breaches in terms of the 

Complaints Procedure. Available sanctions include reprimands, cautions, 

corrections, retractions, and apologies.  

 

106. An apology to Saai would not be appropriate as the article in question did not 

reference that organisation in the article.  

 



107. However, an apology by News24 to its readers is in my view appropriate. 

 

108. The publication is directed to: 

 

108.1. Update the current article to correct the statement that Akkerland 

Boerdery was never expropriated and to include the context of the Land 

Claims Court orders of April and September 2018. 

108.2. Publish an apology to its readers for omitting material context and for any 

confusion this may have caused its readers. 

108.3. The update/apology is to reference this complaint, contain the logo of the 

Press Council, and link to the full ruling.  

 

109. The apology may appear at the top of the article in question and the updates may 

be affected within the article (either in-text or through addition), in the discretion 

of News24’s editors and in accordance with technical or practical limitations of 

the publication. The update and apology shall, however, be approved by the 

Press Ombud before being affected.  

 

110. News24 is to alert its readers to the update/apology by either reposting the 

updated article or a separate article on its home page on a Thursday (being the 

original day of publication) for 24 hours. The word “apology” need not appear in 

the headline.  

 

Herman Scholtz 

Press Ombud 

31 July 2025 

 

Appeal 

The Complaints Procedure lays down that within seven working days of receipt of this 

decision, either party may apply for leave to appeal to the Chairperson of the SA Press 



Appeals Panel, Judge Bernard Ngoepe, fully setting out the grounds of appeal. He can 

be contacted at Khanyim@ombudsman.org.za. 

mailto:Khanyim@ombudsman.org.za

